lördag 20 februari 2010

Svar på många frågor!

Idag vill jag ta mig tid att svara på följande frågor som jag har fått och som jag vet berör väldigt många.
En person sa så här till mig, och jag är övertygad om att fler känner likadant;
"Jag säger mig vara troende, men har aldrig haft en frälsningsupplevelse. Är heller inte döpt .... Inte heller med i någon församling. Jo jag fattar att folk säger att man ska döpa sig, bli frälst, bli andedöpt, tala i tungor m.m., men det känns som jag inte vet hur jag ska ta det (hur jag ska göra). Tror det är min vilja som är det största hindret...
Men jag tror ju på Gud och att Jesus är Guds son. Men det sägs ju att man måste "ta emot Jesus" som det heter.
Jo jag vet nog vilket råd man brukar få, att man ska gå med i en kristen församling så ordnar sig resten automatiskt. Men jag vågar nog inte gå med (speciellt inte ensam)...... Men en sak vet jag: Jag gillar att höra om Gud och Jesus..."
För det första;
Att vara kristen (bli frälst, att tro på Jesus) är i första hand inte en känslomässig upplevelse eller ett känslomässigt tillstånd, det är ett beslut.
För det andra;
Detta beslut är inget som varken jag eller någon annan kan fatta åt eller påtvinga dig, du måste själv inse att du är i behov av Jesus, Han är den enda vägen till himlen.
För det tredje;
Beslutet att tro på och följa Jesus är inte heller nödvändigt att fatta på en speciell plats eller på ett speciellt sätt, egentligen är det ditt hjärtas bön till Gud, du kan bli frälst (fatta beslutet att tro på Jesus) på en toalett, i din säng, framför datorn eller var du nu än befinner dig, t.ex. genom att be så här:
Jesus jag vill tro på dig, visa dig för mig.
Tack för att du dog på korset för mig.
Tack för att du besegrade döden och uppstod igen på tredje dagen.
Förlåt mig mina synder (det som skiljer mig från Gud) och ge mig ett rent samvete.
Du är nu min Herre och min Gud, hjälp mig att se dig, höra dig och följa dig.
Amen.

Bibeln säger: "Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst." Rom. 10:9-10
För det fjärde;
Dopet är en naturlig följd utav att man har beslutat att tro på Jesus.
Det är en symbolisk handling av att man begraver sitt gamla liv, för att nu leva för Jesus. I dopet sköljs liksom det gamla bort, du blir som en ny människa med nya möjligheter. Bibeln säger att den som tror och blir döpt, skall bli räddad. (Matt.16:16) Dopet är även som en bekännelse inför människor att man valt att följa Jesus.
För det femte;
Att tillhöra en församling är ingen nödvändighet för att vara frälst, men en församling kan ge stöd och hjälp, samt ge möjlighet till gemenskap med andra troende på samma plats där du bor och vara en tillväxtplats där din tro kan få växa.
För det sjätte;
Att bli andedöpt och tala i tungor.
Den Helige Ande är Hjälparen, Han som hjälper dig i ditt kristna liv, Han som hjälper dig att följa Jesus, Han som påminner dig om vad Gud har sagt, Han som talar till dig i ditt hjärta.
Den Helige Ande har varit verksam i dig, redan innan du har beslutat dig för att tro på och följa Jesus.
Han är den som drar dig till Jesus, Han är den som fyller dig när du väljer att tro på och följa Jesus.
Den Helige Ande är den som hjälper dig att förstå bibeln (Guds ord), Han gör det levande, så att det blir mer än bara ord.
Att tala i tungor (ett språk som inte ens du själv utan bara Gud förstår) är ingen nödvändighet för att vara frälst (tro på och följa Jesus), däremot är det en otroligt stor hjälp i din kristna vandring, det ger en stor inre styrka och en förvissning om att Gud är en verklighet.
Alla som tror på och följer Jesus, kan bli "döpta" i (översköljda av) Den Helige Ande, och få ett eget bönespråk (att tala i tungor), det du behöver göra är att be om det igen och igen tills du känner de första riktigt konstiga orden börja komma från ditt inre. (Så här kan det låta när jag ber i tungor; La mashanti kora mescheria. Konstiga ord som jag inte förstår, men Gud förstår dem, och de ger mig styrka.) Tungotal börjar ofta med bara ett ord, får du bara ett ord använd det ofta, det kommer flera.
Bibeln säger:
"Finns det bland er någon far som skulle ge sin son en orm när han ber om en fisk, eller en skorpion när han ber om ett ägg? Om ni som är onda förstår att ge era barn goda gåvor, hur mycket mer skall då inte er Fader i himlen ge den helige Ande åt dem som ber honom?" Luk.11:11-13
"Den som tror på mig, ur hans innersta skall strömmar av levande vatten flyta fram,..." Joh.7:38
För det sjunde;
Att läsa bibeln och att be är A och O för en kristen, lika mycket som din kropp behöver mat, behöver din själ och din ande Guds ord (Bibeln). Läs så mycket du kan och så ofta du kan. Be till Gud, prata med Honom som när du pratar med en vän, uttryck ditt hjärta, du kan inte såra Gud. Be så mycket du kan och så ofta du kan. Dessa saker ger syre åt din tro, det styrker din tro, och det får din tro att växa!
Be Den Helige Ande att hjälpa dig förstå det du läser i bibeln, glöm inte att avsluta dina böner med i Jesu namn, då kan du vara säker på att du får det du ber om, om du ber med ditt hjärta (verkligen menar det du ber) och efter Guds vilja (din bön ska stämma med det som står i bibeln).
För Bibeln säger: "Och vad ni än ber om i mitt namn, skall jag göra,..." Joh.14:13
Jesus säger;"Amen, amen säger jag er: Vad ni ber Fadern om i mitt namn, det skall han ge er." Joh.16:23
Att ta emot Jesus är som att öppna sin dörr och släppa in en god vän. Skillnaden är att du öppnar ditt innersta (ditt hjärta) för honom och att Han aldrig lämnar dig.
Hoppas att jag har kunnat förmedla det som låg på mitt hjärta på ett enkelt sätt.
Skäms aldrig för Jesus, Han skäms inte för dig!
Gud välsigne dig!/ Johan

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...